GROEN GENOEG

2010 Het jaar van groen en genoeg
een kunstproject van Marijke Bongers

dinsdag 17 januari 2012

Waarom verkoop ik geen boeken?

Ik ben gek op boeken.  Het internet neemt de laatste tijd wel een deel over van mijn honger naar kennis. Op zich hartstikke duurzaam denk ik. De magazines met nieuws op het gebied van mode en design  verouderen snel, hoewel ik ze dan nog niet weg kan doen en eerlijk gezegd het  huis een beetje beginnen te verstoppen. Bestellen via een webwinkel is lekker snel en makkelijk.

Maar wat is het gevolg als ik deze keuze maak? Als de boekwinkel geen boeken meer verkoopt maar alleen plakband en gummetjes dan zal het niet goed met hen gaan. Wil ik die boekwinkel wel kwijt? Of wil ik regelmatig op mijn dorp een boekwinkel binnen kunnen stappen en lekker  rondkijken. In de kookboeken, de leesboeken en vooral de kinderboeken. Wil ik er kunnen zoeken naar een cadeau voor een vriendin.  Waar haal ik snel even wat printerpapier of een kaart. Voor mezelf en mijn dorp is het denk ik toch beter als we de boeken die we willen even bij hen halen of bestellen.
Dit is ook de reden dat we zelf in de studio geen haak en breiboeken verkopen. Doordat handwerkwinkels via een andere weg inkopen houden we er bijna niets aan over terwijl de boekhandel er net wat meer aan verdient. Door de vraag die er ontstaat koopt de boekwinkel nu wat meer handwerkboeken in wat voor de klanten van mijn studio en voor mijzelf een leuke uitbreiding is. Ook lopen er gewoon meer mensen door het dorp. En dat is gewoon gezellig. Ook best belangrijk vind ik. Daarom verkopen wij zelf geen boeken, we kopen ze trouwens wel en het liefst in eigen dorp (goed voor een paar banen en dan gaat de winst ook niet naar bv. Amazon in Amerika) 
Ze zijn tijdens de openingsuren en tijdens ons haakcafe altijd in te zien voor inspiratie. (ook heel duurzaam, kennis delen!)

2 opmerkingen:

  1. en je komt elkaar nog is tegen voor een babbeltje...moeten we wel lopend gaan...ook heel groen! Heidy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom je nooit tegen de laatste tijd. Jammer! Maar gelukkig nog op internet! Ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen