GROEN GENOEG

2010 Het jaar van groen en genoeg
een kunstproject van Marijke Bongers

vrijdag 8 januari 2010

groen genoeg is nieuwe kunstproject voor 2010

We zijn januari 2010 gestart te proberen zowel voor Sweet and Simple stuff, als voor mijn kunstprojecten geen nieuwe spullen te kopen voordat we eerst proberen te recyclen of te gebruiken wat we hebben of krijgen.

Ik koop wel Hoooked Zpagetti en indien nodig gereedschap in voor de verkoop en mijn kunstprojecten. Dit is al milieubewust en kan inkomsten opleveren voor inkoop van bv. organische wol.
Waarom dit project?

De aanleiding:
Door het inkopen van Hoooked Zpagetti, een milieuvriendelijk stofgaren gemaakt van restmateriaal, ging ik opnieuw lezen over cradle to cradle, recycle-en en kringloop.
Ik kwam toen tot de ontdekking dat het scheren, wassen, verven en “veredelen” van natuur producten zoals wol vaak erg milieu- en, vooral, dier onvriendelijk gebeuren. Dit is soms ook zo bij handbreiwol en “sprookjeswol” om mee te vilten, terwijl deze materialen toch een groen imago hebben.

We gebruiken voor onze produkten al veel gerecyclede stoffen en garens, maar kochten het laatste jaar ook regelmatig nieuwe wol. De prijs van organische nieuwe materialen bleken ook voor ons een drempel. Ook door het feit dat er in een gewone handwerkwinkel zoveel keuze is maakt dat we onze goede voornemens vergaten.
Ik ging op zoek naar “schoon” materiaal maar kon dat maar moeilijk vinden. Ook op internet viel het aanbod me tegen.
Sommige garenmerken spelen wel in op de eco-trend maar blijken bij nader inzien heel wat minder milieuvriendelijk te zijn dan gedacht. Door de vraag van mensen in onze galerie en reacties op mijn vragen naar andere breigarens op internet lijkt het mij de moeite waard te onderzoeken wat er te koop is.
Misschien kunnen we, naast onze handgemaakte producten en het Hoooked Zpagetti garen, zelf “groene” materialen in- en verkopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten